Astăzi, cu gândul la mașinile de mâine

Lumea modernă, marcată profund de greșelile omului, dar și de creativitatea lui, își schimbă conturul clipă de clipă. Mulți dintre noi se întreabă de ce oamenii de știință trag la nesfârșit semnale de alarmă, căci aerul poluat, smogurile, încălzirea globală, toate acestea par perspective insesizabile. Noi, tinerii, mergem pe stradă și ne uităm cu atenție la vreo mașină cool parcată sau în mișcare, întrebându-ne când vom avea și noi posibilitatea să achiziționăm una dintre ele. Răspunsul poate fi uimitor: în prezentul apropiat. Cu siguranță, economiile mondiale vor recunoaște necesitatea investirii în tehnologiile ECO. Aceasta este consecința firească a unor adevăruri pe care omul modern trebuie să și le asume: ori va proteja mediul înconjurător și îi va reface organicitatea, ori se va lăsa ucis de efectele nocive ale razelor solare, poluării, cataclismelor…

Așa se explică faptul că Uniunea Europeană a impus României norme de protecție a mediului, iar țara noastră riscă amenzi semnificative dacă nu scoate de pe piață mașinile mai vechi de Euro4, dacă nu găsește resurse alternative de energie electrică, dacă nu colectează diferențiat deșeurile și nu le transformă în materie primă. De aceea, intrarea pe piața românească a mașinilor electrice este preconizată în cursul anului 2021, ceea ce ilustrează progresul științei și, în același timp, un simbol al creativității pusă în slujba protecției mediului. 

În acest moment, mașina electrică este o curiozitate, mașina hibridă accesibilă, iar cele mai multe sunt mașinile clasice (ce funcționează cu benzină sau motorină). Pare un paradox faptul că omul a reușit să schimbe, în foarte puțin timp, mijloacele de locomoție: calul a fost înlocuit cu bicicleta, apoi cu trenul, iar în cele din urmă cu mașinile din ce în ce mai performante până la modelele de lux și sport (nu ne vom referi și la ultimele cuceriri în materie de avioane sau vapoare). Din punctul de vedere al specialiștilor, oricât de frumoase ar fi autovehiculele secolului al XX-lea, ele vor rămâne istorie, și vor fi păstrate doar de colecționari. Mașina zilei de mâine și a viitorului este cea electrică. Aceea va fi impusă de către contextul actual, va fi accesibilă tuturor și utilă din toate punctele de vedere.

Prin urmare, recomandarea specialiștilor este achiziționarea unei mașini Tesla sau Nio, ținând cont de faptul că există diferențe între varianta oferită de către industria americană, respectiv industria chineză. În continuare o să vă prezint caracteristicile cele mai importante care, între noi fie spus, sunt impresionante:

Tesla Inc

Tesla este un constructor de automobile electrice de înaltă performanță, din Silicon Valley, denumită după inginerul electric și fizician Nikola Tesla. Toate modelele de autovehicule (S, 3, X, Y) ale acestei firme folosesc unul sau mai multe motoare electrice făcute din design-ul lui Tesla din 1882.

Cererea consumatorilor pentru mașinile Tesla este stimulată de designul modern, tehnologia inovatoare și performanțele ridicate, care fac din mașini un favorit al energiei verzi. Grație acestui lucru, capitalizarea bursieră a constructorului american de automobile electrice Tesla a trecut pragul de 500 de miliarde de dolari, intrând în indicele bursier S&P 500. Astfel, Tesla a devenit, de departe, cel mai valoros constructor auto de pe planetă, în pofida faptului că producţia sa este mult mai mică decât cea a giganţilor Toyota Motor Corp, Volkswagen AG sau General Motors Co.

Modelul de bază Tesla Model 3 are o autonomie de 410 kilometri, o viteză maximă de 225 km/oră și poate realiza sprintul de la 0 la 100 km/oră în 5,6 secunde. Pentru acest sedan american de 300 CP, prețul este de aproximativ 40.000$.

Nio Inc

Din start, Nio a fost o companie minune, fiind prima firmă auto din China cotată pe bursa din New York. Succesul comercial plasează modelul ES6 pe locul șase al înmatriculărilor din China, după prima jumătate de an. Această performanță este posibilă datorită perfecționării tehnologiei de schimbare a acumulatorilor în doar 3 minute.

Nio inovează lumea autovehiculelor electrice cu principiul acumulatorului de serviciu, care duce la scăderea considerabilă a prețului de achiziție pentru un automobil nou, în schimbul achitării unei rate lunare pentru utilizarea acumulatorului. Această idee asociată cu cea a înlocuirii rapide a acumulatorilor, pare să rezolve două dintre cele mai mari bariere în calea adoptării pe scară largă a electromobilității: prețul mare de achiziție și durata încărcării în timpul călătoriilor lungi.

Serviciul, numit battery as a service (BaaS), presupune ca șoferii să plătească o taxă lunară de închiriere pentru utilizarea bateriilor. Cea mai ieftină mașină Nio, după subvenții, este acum un vehicul utilitar sport ES6 (SUV) cu autonomie de 500 km la prețul de aproximativ 40.000$, fără baterie. Dotat cu două motoare electrice, capabile împreună de 536 CP şi 725 Nm de cuplu, permit noului ES6 să accelereze până la prima sută în doar 4,7 secunde.

Tot ceea ce ați citit a fost menit doar să vă atragă atenția asupra faptului că lumea se schimbă și noi trebuie sa ne schimbăm odată cu ea. Dacă refuzăm ceea ce este evident, progresul științific, mai exact nevoia introducerii pe piață a mașinii electrice, atunci refuzăm șansa la o viață mai bună, la un mediu mai curat și la o circulație mai sigură. Este firesc să credem că o bună informare în acest sens va determina și alegeri avantajoase, care să ne transforme în tineri energici și cetățeni conștienți. 

Tu ești pregătit să conduci mașina electrică de mâine?

Teodor Alexandru Bentz 

Membru Departament Educaţional

Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)