Cloud Gaming - e plăcut să te joci printre nori?

Amazon, Google, Microsoft și Sony sunt unele dintre cele mai mari companii din lume. Dar oare ce au toate în comun în momentul de față? Răspunsul este simplu: toate cred într-un viitor în care discurile, descărcările și consolele pentru jocuri video sunt doar o relicvă a trecutului. În acest viitor, jucatul nu implică mai mult efort sau mai multe investiții decât uitatul la un serial pe Netflix: doar apasă pe ce ți se pare interesant și distrează-te. Dar este oare posibil un astfel de viitor?

Ideea de cloud gaming nu este una nouă. Compania finlandeză G-cluster a demonstrat tehnologia de cloud gaming la evenimentul comercial Electronic Entertainment Expo (E3) acum 21 de ani. Versiunea celor de la G-cluster necesită accesul la o conexiune Wi-Fi și un dispozitiv portabil. Alte companii care au arătat interes de-a lungul timpului au fost OnLive și Gaikai (ambele achiziționate de Sony și integrate în serviciul cloud lansat ulterior numit PlayStation Now), Nvidia (care au lansat serviciul GeForce Now, inițial disponibil doar pentru gama lor de dispozitive numită Nvidia Shield, dar care acum este disponibil și pe calculatoare), Google (cu serviciul lor Google Stadia, care a fost lansat și în România la sfârșitul anului 2020), Microsoft (cu proiectul xCloud, care folosește serviciul de cloud computing Microsoft Azure) și Amazon (cu serviciul lor de cloud gaming Amazon Luna). 

Tehnologia de cloud gaming funcționează în felul următor: jocurile sunt stocate și rulate pe un server al companiei și sunt apoi transmise în format video către jucător prin intermediul unui program. Singurul lucru de care jucătorul are nevoie este un device care dispune de acces și are capabilitatea de a reda conținut video în format High Definition (HD). Asta înseamnă că oricine are acces la un smartphone, o tabletă, un computer sau un laptop, chiar dacă sunt mai vechi, are acces la jocurile oferite de platformă. Există, bineînțeles, și alte beneficii: jucătorul nu trebuie să mai investească bani pentru hardware, nu trebuie să aștepte să se descarce jocurile și, în funcție de platformă și tipul de monetizare, poate încerca instantaneu orice joc doar apăsând pe o reclamă din aplicație/program.

Există totuși și câteva dezavantaje majore când vine vorba de cloud gaming. În primul rând, jucătorul are nevoie de o conexiune rapidă și constantă la internet pentru a se bucura de servicii la o calitate decentă și cu cât mai puțin lag posibil (o întârziere notabilă între acțiunile jucătorului și reacția serverului, în acest caz cauzată de o conexiune slabă la internet). Din păcate, această necesitate legată de conexiune blochează complet persoanele din zone fără acces la internet sau cu o conexiune slabă de la a se bucura de servicii. Abonamentul la cloud poate împiedica jucătorul de la a fi permanent proprietarul jocului cumpărat. În cazul nefericit în care compania de la care a cumpărat produsul dă faliment, jucătorul nu va mai putea să acceseze titlurile cumpărate. 

Așadar, este tehnologia de cloud gaming viitorul acestei industrii, în ciuda dezavantajelor cu care se confruntă acum? Răspunsul este foarte probabil da, având în vedere și încrederea pe care o au companiile care investesc în această tehnologie. Acest viitor printre nori nu va sosi foarte curând, dar odată cu avansul tehnologiei și răspândirea accesului la internet de mare viteză peste tot în lume, cloud gaming-ul va deveni cu siguranță foarte popular în rândul jucătorilor. 

 Alin-Mihai Tanislav

Membru Departament Educațional

Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)