Inteligența artificială: viitorul ArteI?

Când ne gândim la artă, mintea ne zboară, de cele mai multe ori, la ceva produs de mâna omului. Până la urmă, arta, în orice formă poate fi găsită, fie ea vizuală sau auditivă, are la bază creativitatea umană și este făurită cu scopul de a fi admirată pentru frumusețea ei sau pentru emoția pe care o provoacă. Folosind această definiție a artei, am fi tentați să spunem că orice este lipsit de creativitate și sentimente este incapabil să creeze artă, dar este oare acest lucru adevărat? 

În octombrie 2018, casa de licitații Christie din New York a vândut pictura „Portretul lui Edmond de Belamy”, generată de colectivul francez Obvious cu un algoritm, pentru 432.500 de dolari. Portretul a fost realizat de un program de calculator care generează imagini noi folosindu-se de modele din imagini care deja există. Tehnologia care a fost folosită pentru a produce „Portretul lui Edmond de Belamy” se numește GANs (Generative Adversarial Networks) și, la fel ca alte metode de machine learning, are nevoie de o mostră. Inteligența artificială „învață” diverse aspecte ale imaginilor sau picturilor din model, pe care apoi încearcă să le folosească pentru a crea ceva nou. Computerul, bineînțeles, nu știe ce reprezintă acele aspecte ale imaginilor, dar dacă le întâlnește de multe ori în mostră, le învăță și apoi încearcă să le folosească într-o imagine nouă.

Pasionații de artă nu au fost încântați de vânzarea picturii. Deși rezultatul era impresionant, pictura era totuși o simplă copie a altor creații, generată de un algoritm de pe internet din mostre care nu fuseseră create de colectivul Obvious. Consensul la care au ajuns pasionații de artă era că, într-adevăr, inteligența artificială nu putea crea ceva original, deosebit.

Ahmed Elgammal, profesor la Universitatea Rutgers, are altă părere. El și colegii lui l-au dezvoltat pe AICAN, un program care are la baza tehnologia CAN (Creative Adversarial Network). Spre deosebire de GANs, AICAN analizează aspectele picturilor existente și încearcă să le modifice, cu scopul de a crea ceva complet nou. În același timp, AICAN respectă principiul „Cel mai mic efort” al psihologului Colin Martindale, în care acesta spune că atunci când aspectele artei diferă prea mult de ceea ce există deja, publicul o va respinge. Acest lucru garantează faptul că arta generată de AICAN va fi unică, dar totuși încă în limitele acceptabilului.

Alt lucru care îl diferențiază pe AICAN de GANs este faptul că nu învață doar un singur stil de artă, pe care apoi îl replică. Mostra de care se folosește AICAN este bazată pe 80.000 de imagini, cuprinzând toate stilurile și genurile din ultimele cinci secole. În general, algoritmul generează mai mult lucrări abstracte decât figurative. Acest lucru se întâmplă pentru că atunci când AICAN încearcă să creeze ceva nou, el începe cu cele mai recente trenduri din istoria artei, cum ar fi arta abstractă, care era foarte populară în secolul XX.

Începând cu octombrie 2017, lucrările lui AICAN au început să fie expuse în Frankfurt, Los Angeles, New York și San Francisco. Surprinzător, majoritatea oamenilor care au observat picturile realizate de acesta au crezut că acestea au fost realizate de un artist uman. Pentru că algoritmul decide stilul, subiectul, compoziția, culorile și textura picturilor pe care le creează, Elgammal a decis ca singurul nume expus alături de picturi să fie numele algoritmului.

Desigur, există și lucruri care lipsesc din procesul lui artistic. Algoritmul poate, într-adevăr, să creeze picturi frumoase, plăcute. El însă trăiește într-un spațiu creativ izolat de contextul social. Spre deosebire de AICAN, artiștii tradiționali se inspiră din oameni, locuri, sentimente, gânduri, politică și creează artă pentru a spune povești sau a da sens lumii. De aceea, el nu va putea niciodată să îi înlocuiască pe artiștii clasici, dar poate fi folosit de aceștia ca pe un colaborator, o unealtă creativă.

Elgammal compară arta realizată de inteligența artificială cu fotografia. La începutul secolului XIX, aceasta nu era considerată o artă, pentru că era creată, în cea mai mare parte, de o mașină. Astăzi, fotografia este considerată una dintre cele mai importante arte plastice. Fotografiile sunt expuse în muzee și vândute la licitații pentru prețuri enorme. Elgammal este sigur că același lucru se va întâmpla și cu arta produsă de inteligența artificială. 

Poți oare înlocui pasiunea cu niște biți?  

Alin-Mihai Tanislav

Membru Departament Educațional

Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)