Vrei să fii antreprenor?

Când ne lovim de această întrebare, ea ne sperie, întrucât totul pare foarte complicat, însă ne putem gândi că propria viață e prima noastră ,,firmă”, ce are un singur angajat și poate nu merge așa de bine, dar dacă lucrăm zi de zi o să ajungă să scoată profit la un moment dat.

De obicei, un antreprenor este considerat cel care are un business înfloritor și conduce o companie cu cel puțin câteva zeci de angajați, fiind cel care ,,a realizat ceva”. Acesta reprezintă esența economiei în acest moment, startup-urile de orice fel împingând lucrurile mai departe, aducând mai multă valoare pentru orice domeniu.

Pasiunea pentru a face anumite lucruri cu propriile dorințe, de a realiza ceva pe piață și de a face profit leagă destinul unui antreprenor. Totul începe cu a lua inițiativa unei idei, cu a sparge gheața și cu încercarea ca ea să fie transformată în realitate. La fel ca primele litere din alfabet, există câțiva pași ce vizează punerea în practică a unei viziuni, a unui startup.

Care sunt acești pași?

Primul exercițiu este cunoscut ca proof of concept și se concentrează pe capacitatea transformării unei idei în realitate, dacă aceasta este viabilă, oferindu-le celor implicați posibilitatea de a explora potențialul ei. Aceasta ajută inițiatorul să identifice problemele tehnice și logistice care ar putea diminua din succesul scontat, dând oportunitatea de a primi un feedback intern, reducându-se, implicit, expunerea inutilă și riscul. Spre exemplu, în dezvoltarea de software, o dovadă a conceptului ar arăta dacă o idee e realizabilă din punct de vedere tehnic, iar pentru startup-uri, ar demonstra viabilitatea financiară.

Odată cu traversarea primului proces, urmează transformarea percepției respective într-o versiune redusă a bunului final, care să fie testată și evaluată, adică aducerea la viața a ideilor. De cele mai multe ori se face confuzie între aceste procese fundamentale, proof of concept și prototype, însă ele dețin un rol diferit, cu finalizarea în a demonstra fezabilitatea tehnică a produsului.

Acum… Ce tehnologii ar trebui folosite?

Tehnologia reprezintă un factor important al schimbărilor majore în lume, influențând într-un mod covârșitor startup-urile. Pandemia și efectele sale au schimbat comportamentul de investiții, criza actuală accentuând nevoia de digitalizare, creând un context favorabil pentru dezvoltarea unor soluții. Din punct de vedere al modelului de business, foarte căutate sunt startup-urile care propun idei din domenii precum Edutech, telemedicină, HR tech sau Software as a Service. Dimensiunea pieței și tendințele actuale stau la baza dezvoltării unor produse din zone precum Internet of Things, mobile sau software.

Lansarea unui produs/proiect ajută la crearea unor punți foarte puternice de legătură cu lumea exterioară. De pildă, România este cunoscută pentru talentele din zona IT, prin compania globală de succes, Bitdefender. Așadar, tendințele generației actuale arată punerea startup-urilor din contextul antreprenoriatului ca o inovație în economia de piață.

Iuliana Hîngan

Membru Departament Educațional

Sindicatul Studenților din Cibernetică(SiSC)