Viral sau real? Ce promovează algoritmii rețelelor sociale?

← Înapoi la pagina principală

Când vine vorba de lupta cu timpul pe care îl petrecem în fața ecranelor, se remarcă aproape mereu inamicii care ne sabotează obiectivele: rețelele sociale.

Nu ți s-a întâmplat să primești o notificare, să o accesezi, iar mai apoi să începi să dai scroll pe For You și să te trezești peste 1-2 ore că n-ai habar când a fugit timpul? Acest 5 minute și închid aplicația este suficient pentru ca algoritmul platformei de social media pe care o folosești să-ți întindă o capcană și, deloc surprinzător, să te prindă în ea pentru ceva timp.

De-a lungul ultimului deceniu am văzut cum popularitatea anumitor aplicații crește și, mai apoi, scade peste noapte. În aceste jocuri ale foamei, câștigătorii sunt cei care reușesc să-și țină cât mai mulți utilizatori activi. Indiferent că vorbim despre rețelele cu care am copilărit, precum YouTube si Facebook, sau despre cele care au apărut mai recent (te văd, TikTok!), toate au în comun un element: știu cum să-ți capteze atenția.

Ai auzit cu siguranță de algoritmi, cel puțin la informatică. În contextul nostru, algoritmii folosiți de platformele sociale sunt cei care îți șlefuiesc experiența de utilizator și, folosind datele acumulate din diverse surse, îți arată conținut care să te intereseze.

Să presupunem că, în noul an, vrei să-ți schimbi telefonul. Cauți neîncetat cele mai bune oferte pe site-urile vânzătorilor populari de electronice și vrei să iei o pauză de divertisment, intrând pe rețeaua preferată de socializare. Observi că toate glumele cu pisici au fost înlocuite brusc de postări ale experților în telefoane mobile, de persoane care fac unboxing și de reclame pentru huse și folii de protecție. După ce îți achiziționezi smartphone-ul mult dorit, constați că toți oamenii de pe planetă (sau, cel puțin, cei care îți ies în cale pe feed) au același dispozitiv și vor să te învețe cum să îl folosești. Ești blocat într-o bulă informațională și vei vedea o perioadă bună de timp conținut similar.

Bula pasionaților de tehnologie nu pare a fi dăunătoare atâta timp cât îți place ce vezi, corect? Dacă perspectiva oferită de postările recomandate nu este întocmai în concordanță cu realitatea, nu îți vei putea da seama întotdeauna de acest fapt. Pentru tine, toți din jur se pricep la smartphone-uri și vor avans tehnologic. Pentru prietenul tău, toată lumea mănâncă sănătos, când el se simte vinovat pentru că s-a îngrășat de sărbători. Pentru colega ta, toți au case și mașini frumoase, în timp ce ea abia reușește să achite chiria garsonierei în care stă. Pentru o tânără pasionată de make-up, toată lumea știe să se machieze mai bine decât ea. Fiecare ajunge să creadă o variantă proprie a unei realități imaginate.

În plus, ce se întâmplă atunci când dai de niște postări mai... dubioase, dar populare? Algoritmilor le place ceea ce este viral, indiferent de gradul de adevăr. Dacă o postare cu rol de dezinformare devine populară într-un cerc restrâns, algoritmul o va propulsa către și mai mulți utilizatori și va stârni un efect domino.

În timpul pandemiei circulau pe TikTok, Facebook și YouTube știri care susțineau că tehnologia 5G este responsabilă pentru răspândirea bolii COVID-19. În România au fost organizate proteste împotriva instalării antenelor 5G, bazate pe dezinformări distribuite masiv pe rețelele sociale. Cum s-a ajuns aici? Algoritmul a promovat acest conținut de senzație către mulți utilizatori interesați de sănătate sau tehnologie, fără să țină cont de repercusiuni.

Pentru a sparge bulele informaționale, acordă lunar puțin timp unei curățenii: dezabonează-te de la creatorii care nu te mai reprezintă, interacționează cu conținut cât mai divers, ia pauze pentru a lăsa tendințele dăunătoare să plece singure. Apelează la surse externe, verificate, când vrei să te informezi și, cel mai important, înainte de a cădea în plasa algoritmilor de pe social media, întreabă-te încă o dată: ceea ce văd este viral sau real?

Stay safe on social media!